Wednesday 13 April 2011

SEJARAH LUKISAN.....

Lukisan awal telah dijumpai di dinding-dinding gua yang dihasilkan oleh manusia pada zaman purba. Kebanyakan lukisan yang dijumpai adalah berkisarkan tentang kehidupan seharian seperti perburuan dan pengembaraan. Di Malaysia lukisan pada gua telah dijumpai di Gua Niah, Sarawak dan Gua Tambun, Perak


CIRI-CIRI LUKISAN GUA


~ Lukisan gua hampir sama dengan lukisan kanak-kanak
~ Lukisan gua merupakan lukisan bercerita
~ Lukisan menggunakan simbol-simbol seperti oarang lidi, binatang, dan lln
~ Biasanya menggunakan hermatik


FAKTOR-FAKTOR MANUSIA GUA MELUKIS DI DINDING-DINDING GUA


~ Sebagai komunikasi antara mereka
~ Menggunakan media hermatik (batu merah yang ditumbuk dan dicampur dengan air. Ianya sangat tahan lama)
~ Memberikan gambaran pengalaman
~ Luahan perasaan
~ Pemujaan kepada kuasa ghaib
~ Bercerita (narative art) kepada generasi atau orang yang akan datang.

             Antara lukisan dinding yang terdapat di Gua Tambun, Perak


       Sumber : Dipetik daripada buku Ace Ahead 

No comments:

Post a Comment